Proiect de lege controversat: Serviciile secrete cu girofar?
Un proiect de lege recent depus de către șeful Comisiei juridice din Senat, liberalul Cristian Niculescu Țăgârlaș, a stârnit o serie de discuții aprinse. Potrivit acestui proiect, Serviciul de Informații Externe (SIE) și Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) ar putea avea dreptul să utilizeze mașini cu girofar pentru acțiuni de intervenție sau în misiuni care au caracter de urgență.
Exclusivitatea girofarului albastru
În prezent, dreptul de a folosi girofar cu lumina albastră este rezervat exclusiv autovehiculelor poliției, jandarmeriei, poliției de frontieră, Autorității Vamale Române, ANAF, ambulanță sau medicină legală, protecției civile, Salvamont și Salvaspeo, MApN, unităților speciale ale SRI și SPP, Administrației Penitenciarelor și procurorilor din Ministerul Public. Lumina albastră obligă participanții la trafic să acorde prioritate de trecere, ceea ce ar putea avea implicații semnificative dacă acest drept ar fi extins și la SIE și STS.
Justificarea propunerii
Inițiatorul proiectului își justifică propunerea prin faptul că, deși operațiunile SIE se desfășoară în străinătate, multe dintre activitățile conexe și suport au loc în România. În consecință, pot exista situații în care este necesară transmiterea în regim de urgență a unor informații clasificate către beneficiarii legali sau transportarea urgentă a valizei diplomatice până la momentul în care ajunge să depășească granițele țării.
Limitarea utilizării girofarului
Proiectul mai arată că SIE are ”un număr restrâns de autoturisme dotate cu astfel de semnale luminoase, iar situațiile în care este necesară deplasarea în regim de urgență sunt limitate, sens în care nu se poate pune problema unei utilizări excesive”. Cu toate acestea, această afirmație ridică întrebări legate de transparența și controlul utilizării acestor semnale luminoase de către serviciile secrete.
Sursa: Top Secret Craiova